Skip to main content

Muslim Itu Bersaudara

Assalamualaykum, 
i was in the middle of reading a book ,entitled  'Ini Sejarah Kita' by Thoriq Ahmad.Then i ran into this one subtopic and i feel like sharing 'em.
It's in Malay so.. there's no way im gonna translate them into English cause im still a cute baby in English.

Sesungguhnya Muslim itu Bersaudara.

Allah swt. menggambarkan ikatan persaudaraan antara mukmin dengan kata Ikhwah. Kata ikhwah sebenarnya dikhususkan untuk orang yang memiliki nasab kekeluargaan sedangkan kata ikhwan maksudnya lebih umum kepada persaudaraan dalam persabahatan.

(( It shows that how Allah emphasize the relationship between a mukmin and another mukmin is as strong as family relation ))

Allah swt. maha adil.Dia tidak menjadikan seorang Arab atau seorang Melayu melebihi bangsa yang selainnya kerana tindakan itu adalah kezhaliman buat orang-orang Cina, India dan selainnya.

Suatu ketika seorang sahabat Nabi yang berasal dari Parsi,Salman duduk bersama teman muslim lainnya. Di tengah kehangatan berbicara timbul persoalan yang kurang menyenangkan Salman.Mereka berkata, “Ini daripada Bani Tamim, yang itu daripada Bani Ghathafan, dan yang lainnya daripada Bani Kuza’ah”.
“Wahai Salman, kamu daripada mana ?”
Salman menjawab, “Ayahku adalah Islam, tidak ada ayah selainnya di saat manusia lain berbangga-bangga dengan puak Qais atau Tamim. Aku berbangga kerana ayahku adalah Islam!”

Ikatan persaudaraan atas dasar iman jauh lebih kuat mengalahkan talian nasab. Bahkan petalian nasab seolah-olah hampa, tak bernilai tanpa ikatan aqidah yang mengikat hati-hati pada satu keyakinan yang sama.

Perang Badar,2H merekodkan kenyataan ini.Perang ini menjadi saksi terhadap persaudaraan dalam keimanan.Ketika peperangan ini, Abu Ubaidah ibnul Jarrah ra. mengalahkan ayah kandungnya sendiri. Abu Bakar As-Siddiq mengejar anaknya Abdurrahman yang menjadi salah seorang tentera musyrikin. Mus’ab bin Umair pula menewaskan saudaranya Ubaid bin Umair. Meskipun mereka mempunyai pertalian darah tetapi kini berbeza ayah.

“Muslim adalah saudara bagi orang Islam lainnya, dia tidak menganiayanya dan tidak pula menyerahkannya kepada musuh (tidak juga meninggalkannya tanpa pertolongan), barangsiapa menolong saudaranya untuk memenuhi hajatnya, maka Allah bersamanya dalam memenuhi hajatnya, dan barangsiapa melapangkan suatu kesusahan dari seorang muslim, maka Allah akan melapangkan  baginya suatu kesusahan dari kesusahan di hari kiamat, dan barangsiapa menutupi aib seorang muslim, maka Allah akan menutupi aibnya di hari kiamat” (HR Muslim)


Wallahualam.

Comments

Popular posts from this blog

Sumpitan Glamping, Lenggong, Perak

Assalamualaykum wbt. Akhirnya, ada kekuatan yang tak dapat diabaikan untuk kemaskini blog ini haha Hari ini sis nak kongsikan pengalaman 'Camping' di tempat baru! Tempat ini baru dibuka pada tahun ini dan dinamakan sebagai  Sumpitan Glamping . Glamping ini bertempat di  Daerah Lenggong, Perak Darul Rizuan . Mungkin ada yang lupa, Lenggong ini adalah kawasan Prasejarah yang dijaga tau! Ingat tak Perak Man? Lelaki prasejarah yang dijumpai tulang belulang badannya yang disebut dalam buku teks sejarah sekolah menengah? Ya, sinilah tempat asalnya.  Kepada yang meminati permandangan perkampungan dan hutan, korang mesti akan seronok datang sini. Selain daripada adanya banyak  sungai , Lenggong juga ada banyak  Gua  tau! Gua-gua ini siap boleh di'explore'. Tetapi perlu pandai-pandai hubungi ejen-ejen tempatan lah untuk bantu bimbing kita sepanjang 'exploration' dalam gua nanti.  Air terjun ? Ada! Tetapi sis tak pergi lah, tak larat nak mendaki haha Harga penginapan di S

Poem: If I May

  Title: If I May Theme: Spiritual Reminder   If I may, I need you to tell me, That the world is temporary, And less people are wary, About the end that they will carry.   If I may, Remind me, please, Whether in hardship or ease, And no matter what I’ve seized, It’s only Him I have to please.   If I may, Give me a guarantee, For all the ambiguities, And for all the uncertainties, He’s always here, providing clarities.      If I may, Let it be known, For happiness to be owned, Live simply do not moan, And that’s the biggest don’t.   If I may, Help my thought to mend, That failure is not the end, Put trust in His hand, For I’ll be guided till the very end. - Muneera, 21st June 2018

Si Kecil Asykin

Esok, saya perlu berada di negeri jiran iaitu Perak. Kami di Hidayah Centre Foundation Wilayah Utara akan mengadakan sebuah program Ziarah Mesra Kampung Orang Asal. Saya akan ke sana menaiki Kereta Api dari Butterworth.  Saya singgah di masjid berdekatan dengan Penang Sentral. Memandangkan saya tiba 2 setengah jam lebih awal,  saya fikir baik saya berehat di dalam masjid sementara menunggu masuk waktu Asar.  Tiba-tiba, muncul seorang kanak-kanak dari tandas di sebelah kiri saya.  “Kakak nak sembahyang?,” tanya dia. “Dak, kak nak tunggu masuk waktu Asaq dulu”, jawab saya dengan senyuman. “Kamu buat apa sini?” tanya saya.  “Saya nak sembahyang”, katanya sambil menghadiahkan senyuman yang paling manis. Saya masuk ke ruangan sembahyang. Mengekorinya. Suis-suis lampu dan kipas dibuka satu persatu. Langsir dibetul-betulkan. Lagak AJK masjid. Saya pula sibuk mencari soket untuk mengecas telefon pintar saya. “Adik sorang ja ka?” tanya saya. “Ha sorang. Abang tak dak, abang dalam penjara kena t