Skip to main content

Surat untuk Aku di Masa Depan

Sekali lagi, aku biarkan blog ini bersarang dan berhabuk. Maaf. Tidak pastilah samada diri ini tidak berdisiplin atau betul aku tidak mempunyai ruang masa dan idea untuk menulis. Jangan terkubur sudahlah impian ingin menulis buku nanti. 

Semalam, aku selesai menghadiri dua mesyuarat. Satu, mesyuarat ahli kumpulan media sekolah dan satu lagi mesyuarat bersama Helwa ABIM Kedah. Ya, aku menumpang gerabak ABIM pula sekarang dengan niat untuk bergerak dan memberikan sesuatu selagi mampu. Aku tidak mampu lagi untuk tinggal duduk dan menunggu panggilan atau kesempatan kerana aku tahu, aku berisiko tinggi untuk tenggelam dengan pantas. Aku membuat keputusan untuk pergi sahaja kepada mereka yang memerlukan aku tambahan pula aku sememangnya terikat sebagai guru di sekolah mereka. 

Saban waktu bekerja di sini, terasa seolah-olah aku di bawa kembali ke tangga satu. Tangga satu yang sama semasa aku, mahasiswa biasa yang dikenalkan dengan dakwah dan tarbiyah. Sejak daripada itu, hari-hari aku dan rakan seperjuangan di sana tidak lagi menjadi sama. Setiap hari ada sahaja diskusi tentang bagaimana untuk mendapatkan ahli baru untuk bersama-sama dalam dakwah dan tarbiyah. Bagaimana untuk kita laksanakan program yang memberi kesan dalam hati, bagaimana untuk dapatkan tenaga kerja untuk jalankan program sedangkan orang lain buat tak endah sahaja melihat kami dan bagaimana untuk mengeratkan ukhuwwah antara kami dan mereka. Tangga satu. Setelah empat tahun di sana, aku fikir mungkin kami telah sempat menjejak kaki ke tangga ketiga. Ini sekadar pendapat aku. Sekurang-kurangnya, ada lah ahli-ahli baru, ada lah anak-anak usrah baru (Mad'u) dan ada lah jua program yang memberi impak dan mencapai matlamat.

Aku fikir aku sudah melepasi fasa perit dan lelah yang kononnya mendewasakan. Aku fikir itu lah fasa paling dasyat. 

Aku silap. Sekarang, aku kembali ke tangga satu di alam yang berbeza. Alam pekerjaan dan "dewasa". Satu fasa di mana masa seolah-olah menghimpit. Pedulikan masa, manusia yang kononnya dewasa pula tinggal memikirkan diri masing-masing sahaja. Manusia itu juga hanya fikir dan rasa apa yang mereka mahu fikir dan rasa. Manusia yang menggunakan .... (teka lah) untuk kepentingan diri sendiri. Barangkali, aku tidak lari juga daripada sifat manusia itu. 

Payah. Penat. 

Baru-baru ini, aku membaca Surah Ar-Rum. Terdetik pula pada waktu itu untuk membaca terjemahannya sekali. Terdiam seribu bahasa. Aku terasa seolah-olah terkena satu tamparan dasyat daripada Allah swt. Aku tahu Allah sedang menundukkan hati aku yang sakit ini. 






Terasa terlalu banyak masa aku yang telah disia-siakan kepada perkara yang selain daripada pembangunan ummah. Terlalu banyak fikiran kosong telah dilayangkan yang bersifat duniawi semata-mata. Aku lupa bagaimana agaknya keadaan aku nanti di akhirat. Aku lupa janji Allah itu pasti iaitu Syurga bagi yang melaksanakan amar makruf nahi mungkar dan neraka bagi yang ingkar dan menzalimi, termasuklah menzalimi diri sendiri dengan perkara sia-sia. 

Apa yang paling menakutkan aku adalah apabila sekiranya Allah menarik kembali semua pinjaman ini daripada aku terutamanya pinjaman Nikmat Keimanan. Sudahlah dipinjamkan, aku langsung tidak menjaganya dengan baik. Acap kali di fasa baharu ini, aku mahu berhenti dan mengangkat bendera putih. Bukan sahaja penat berlawan dengan diri sendiri tetapi dengan manusia sekeliling. Namun, jika aku berhenti, sanggupkah aku biarkan diri sendiri terdedah kepada kegelapan lama? Nauzubillahi min zalik. Tidak!

Sedarlah diri. Aku ini bukan siapa-siapa. Aku hanya seorang hamba yang baru mempunyai sedikit tanggungjawab yang dikendong. Belum pun lagi berumah tangga, menjadi ibu atau seorang pemimpin kumpulan besar. Aku hanya seorang guru muda dan mahasiswa yang sepatutnya sentiasa ada hamasah untuk berbakti kepada agama. 

Aku menulis di sini adalah untuk mengingatkan diri aku sendiri kelak. Tika satu hari nanti, aku jauh daripada Tuhan atau hanyut dalam keselesaan, aku mahu diri aku baca semula tulisan ini. Ingat kembali betapa aku tidak redha dengan keadaan selesa itu. Betapa aku dulu pernah dilatih untuk bergerak dan aku pernah bergerak. Betapa aku tidak suka dengan sikap tidak peduli manusia dan sikap pentingkan diri sendiri. Jadi, aku sendiri perlu menjauhinya. Aku perlu kepada proses perubahan diri sendiri dan masyarakat aku.  

Biarlah berpenat-penatan sekarang asal tidak berhenti kaku. Biarlah penat ini meninggalkan bekas di dalam hati dan memori supaya tidak mudah aku jatuh dan tertinggal gerabak.  Biarlah penat ini menjadi asbab aku mendapat perhatian Allah kelak. Hanya perhatian Allah. Aamiin. 




Comments

Popular posts from this blog

Sumpitan Glamping, Lenggong, Perak

Assalamualaykum wbt. Akhirnya, ada kekuatan yang tak dapat diabaikan untuk kemaskini blog ini haha Hari ini sis nak kongsikan pengalaman 'Camping' di tempat baru! Tempat ini baru dibuka pada tahun ini dan dinamakan sebagai  Sumpitan Glamping . Glamping ini bertempat di  Daerah Lenggong, Perak Darul Rizuan . Mungkin ada yang lupa, Lenggong ini adalah kawasan Prasejarah yang dijaga tau! Ingat tak Perak Man? Lelaki prasejarah yang dijumpai tulang belulang badannya yang disebut dalam buku teks sejarah sekolah menengah? Ya, sinilah tempat asalnya.  Kepada yang meminati permandangan perkampungan dan hutan, korang mesti akan seronok datang sini. Selain daripada adanya banyak  sungai , Lenggong juga ada banyak  Gua  tau! Gua-gua ini siap boleh di'explore'. Tetapi perlu pandai-pandai hubungi ejen-ejen tempatan lah untuk bantu bimbing kita sepanjang 'exploration' dalam gua nanti.  Air terjun ? Ada! Tetapi sis tak pergi lah, tak larat nak mendaki haha Harga penginapan di S

Poem: If I May

  Title: If I May Theme: Spiritual Reminder   If I may, I need you to tell me, That the world is temporary, And less people are wary, About the end that they will carry.   If I may, Remind me, please, Whether in hardship or ease, And no matter what I’ve seized, It’s only Him I have to please.   If I may, Give me a guarantee, For all the ambiguities, And for all the uncertainties, He’s always here, providing clarities.      If I may, Let it be known, For happiness to be owned, Live simply do not moan, And that’s the biggest don’t.   If I may, Help my thought to mend, That failure is not the end, Put trust in His hand, For I’ll be guided till the very end. - Muneera, 21st June 2018

Si Kecil Asykin

Esok, saya perlu berada di negeri jiran iaitu Perak. Kami di Hidayah Centre Foundation Wilayah Utara akan mengadakan sebuah program Ziarah Mesra Kampung Orang Asal. Saya akan ke sana menaiki Kereta Api dari Butterworth.  Saya singgah di masjid berdekatan dengan Penang Sentral. Memandangkan saya tiba 2 setengah jam lebih awal,  saya fikir baik saya berehat di dalam masjid sementara menunggu masuk waktu Asar.  Tiba-tiba, muncul seorang kanak-kanak dari tandas di sebelah kiri saya.  “Kakak nak sembahyang?,” tanya dia. “Dak, kak nak tunggu masuk waktu Asaq dulu”, jawab saya dengan senyuman. “Kamu buat apa sini?” tanya saya.  “Saya nak sembahyang”, katanya sambil menghadiahkan senyuman yang paling manis. Saya masuk ke ruangan sembahyang. Mengekorinya. Suis-suis lampu dan kipas dibuka satu persatu. Langsir dibetul-betulkan. Lagak AJK masjid. Saya pula sibuk mencari soket untuk mengecas telefon pintar saya. “Adik sorang ja ka?” tanya saya. “Ha sorang. Abang tak dak, abang dalam penjara kena t