Skip to main content

I am a part timer - Part 2

19/9/17
10:15am- 10:30pm
Gerai no.13

Excited sangat hari ni.
Walaupun kerja sampai 12 jam lebih (tak ponteng kelas kayyy..tapi kelas batal,so apalagi, masuk kerja ah)
Of course, letih dia hanya Allah ja tahu. Berdiri more than 11 hours. Kaki basah kuyup, sampai kecut dan pedih2 hahahaha. Tapi, Alhamdulillah sangat happy. T.T
Entah lah sebab apa.
Mungkin sebab kata2 dan Nasihat dari Owner kedai kot. En.Zian.
Ya Allah. Dia sangatlah baik. Banyak perkara aku dan SaleeA belajar selain dari bancuh Air Of course.
Just like bapa, En.Zian ckp, kalau boleh sentiasa selawat masa bancuh air. MasyaaAllah
Pastu, kalaulah ada pelanggan yg bayar terkurang dan berlalu pergi, dia ckp, biarkan ja, jangan panggil balik. Sedekah kan na. Kita nak jaga air muka dia. T.T
Mudahkan kerja orang juga pelanggan. InsyaaAllah Allah akan mudahkan kerja kita.
Memandangkan kitorg (pekerja) dah diajar dengan pelbagai resepi. Nauzubillah mun zalik, akn lebih terdedah dgb fitnah. Jadi perlu lah jaga diri baik2.
Dan banyak lagiiiii , sis dh  lupaaaa ayyoo

Hari ni, aku sempat bekerja dengan seorg pekerja tetap gerai no.13. En.Al-Helmi. Panggil En. Mi lah.
Baikkkkk jugaaa. Perckpan dia sopan ja. MasyaaAllah.
Sabar ja ajar aku.
En.Zian pun, sabar ja ajar aku.
Hari ni,selain dari jaga Cashier, aku belajar buat banyakkkk jenis air AllahuAkbar. Yang bersusu Especially. Teh C Special, White Lady, Cendol, WaterMelon Blended, Teh O Ais* , Milo Ais* , Limau Ais* ( walaupun ni * yg selalu aku bancuh kat rumah, aku still bangga belajar ni sbb ikut style dan procedure diorang). Lastly, kutip kelas dan cawan dekat besen depan kat ruang makan.
Alhamdulillah 'Ala Kulli Hal.

20/9/17
8:00am - 12:00pm
Gerai no.13

Aku pernah mention tak kat atas, bila sampai waktu lunch or dinner masa time kerja. Makan minum kami depa tanggung. Nice en hehe Alhamdulillah.
Okay so kisah hari ni pula, aku kerja pagi. So sampai kedai, buat benda rutin iaitu sediakan barang2 penting spt air gula, jus lemon yg kena perah sendiri, masak air panas, potong tembikai, susun botol mineral kat depan, buka tin susu sejat dan pekat, dan lain lain.
Kami tak buka lagi pintu besi yg slide kat atas tu, tapi pelanggan dah mai order dari belah tepi. Aduh.
Part lawak adalah, kami kehabisan antara ingredient terpenting, iaitu Gula Apong! What?  Tau tak, kalau gula apong habis banyak benda takleh buat, mcm Teh C Special Apong, ABC, Cendol  etc. Pastu pula, aku kena balik sharp at 12 noon sbb ada hal lepas tu, so sampai lah terpaksa TUTUP sementara HAHAHA gila kan? Sbb En.Abu tak mampu la nk buat semua sorg and dia nak prepare benda yg habis. Sampai dia kata, "Mun, jangan balik boleh?" Hahaha
Aku jawab, "eh mana boleh hahaha saya ada hal nk" aku jawab walaupun kesian.
Satu lg part lawak ialah, bila ada org order ABC . So aku tulis la kat cup, A.B.C tapi rupanya C aku tu mcm huruf U. So en.Abu tny, "apa ni? A.B.U?" Hahaha aku dgn bangang nya tak dpt lg punchline dia. Aku buat blur ja jawab ABC. Padahal tu nama dia. Kua kua kua

Comments

Popular posts from this blog

Sumpitan Glamping, Lenggong, Perak

Assalamualaykum wbt. Akhirnya, ada kekuatan yang tak dapat diabaikan untuk kemaskini blog ini haha Hari ini sis nak kongsikan pengalaman 'Camping' di tempat baru! Tempat ini baru dibuka pada tahun ini dan dinamakan sebagai  Sumpitan Glamping . Glamping ini bertempat di  Daerah Lenggong, Perak Darul Rizuan . Mungkin ada yang lupa, Lenggong ini adalah kawasan Prasejarah yang dijaga tau! Ingat tak Perak Man? Lelaki prasejarah yang dijumpai tulang belulang badannya yang disebut dalam buku teks sejarah sekolah menengah? Ya, sinilah tempat asalnya.  Kepada yang meminati permandangan perkampungan dan hutan, korang mesti akan seronok datang sini. Selain daripada adanya banyak  sungai , Lenggong juga ada banyak  Gua  tau! Gua-gua ini siap boleh di'explore'. Tetapi perlu pandai-pandai hubungi ejen-ejen tempatan lah untuk bantu bimbing kita sepanjang 'exploration' dalam gua nanti.  Air terjun ? Ada! Tetapi sis tak pergi lah, tak larat nak mendaki haha Harga penginapan di S

Poem: If I May

  Title: If I May Theme: Spiritual Reminder   If I may, I need you to tell me, That the world is temporary, And less people are wary, About the end that they will carry.   If I may, Remind me, please, Whether in hardship or ease, And no matter what I’ve seized, It’s only Him I have to please.   If I may, Give me a guarantee, For all the ambiguities, And for all the uncertainties, He’s always here, providing clarities.      If I may, Let it be known, For happiness to be owned, Live simply do not moan, And that’s the biggest don’t.   If I may, Help my thought to mend, That failure is not the end, Put trust in His hand, For I’ll be guided till the very end. - Muneera, 21st June 2018

Si Kecil Asykin

Esok, saya perlu berada di negeri jiran iaitu Perak. Kami di Hidayah Centre Foundation Wilayah Utara akan mengadakan sebuah program Ziarah Mesra Kampung Orang Asal. Saya akan ke sana menaiki Kereta Api dari Butterworth.  Saya singgah di masjid berdekatan dengan Penang Sentral. Memandangkan saya tiba 2 setengah jam lebih awal,  saya fikir baik saya berehat di dalam masjid sementara menunggu masuk waktu Asar.  Tiba-tiba, muncul seorang kanak-kanak dari tandas di sebelah kiri saya.  “Kakak nak sembahyang?,” tanya dia. “Dak, kak nak tunggu masuk waktu Asaq dulu”, jawab saya dengan senyuman. “Kamu buat apa sini?” tanya saya.  “Saya nak sembahyang”, katanya sambil menghadiahkan senyuman yang paling manis. Saya masuk ke ruangan sembahyang. Mengekorinya. Suis-suis lampu dan kipas dibuka satu persatu. Langsir dibetul-betulkan. Lagak AJK masjid. Saya pula sibuk mencari soket untuk mengecas telefon pintar saya. “Adik sorang ja ka?” tanya saya. “Ha sorang. Abang tak dak, abang dalam penjara kena t