Skip to main content

I am a Part timer - Part 1

12/9/2017
10:15am-12:15pm
Gerai no.13
Sampai2 ja, En.Abu terus suruh masuk dan arahkan satu-satu benda untuk dipelajari. Mula-mula sekali, bila aku jejak ja kaki kat dalam gerai, aku terus kena keluarkan epal dari peti sejuk, potong  dan keleuarkan biji-biji epal. Aku keluarkan tiga biji sekali gus rupa-rupanya satu ja yg diperlukan. Pastu blend utk jadikan epal jus. Celah-celah memotong epal dan blend, sempat En.Abu kenalkan kitorg (Aku dan Saleeza) dengan seorang lagi part timer diorg, nama dia Kak Ain, dia incharge of cashier dan tutupkan plastic cap on the cup yg ready for serve. Selepas potong epal, En.Abu terus ajar bancuh kordial jus, tengah-tengah peak hours waktu tu, mmg hebat ah En Abu menyempat ajar kami. Sukat kordial banyak ni, then gula berapa sudu, then ais dan air suam ke atau panas mendidih. BOOM! Siap air yg lawa dan sedap. Disitu aku belajar trick nak dapatkan air berlayer. Muahahaha
For the time being, minuman bersusu semua En.Abu yang buat. Macam, Teh Ais, Neslo, Nescafe and so on. Tapikan, Milo dia ajarkan, tapi ajarkan aku masukkan serbuk je lah dulu. Haha yg seterusnya dia buat which is masukkan susu. Lepas tu, disebabkan ramai sangat pelanggan, aku terus shift kedudukan ke sebelah kak Ain, tutupkan cup yg siap dibancuh air dalamnya. Sambil tu loncat pula ke tepi untuk ambil penutup cup kat atas rak then cup kat rak seberang. Mcm tu lah pergerakkan aku selama beberapa minit kat situ.

Next, banyak pula order Ice Lemon Tea masuk, ya tuhan. So apa lagi, En.Abu minta aku ambil lemon 8 biji dari dalam peti Sejuk. Pastu masukkan ke dalam satu periuk besar dan isikan dengan air panas sampai lemon tenggelam semuanya. Lepas tunggu beberapa minit, keluarkan lemon dan giling2 dengan tapak tangan, potong separuh dan seterusnya potong kasi nampak empat bahagian dan masukan dalam mesin perah lemon yang plastik tu. yes yang plastik. Which means, perah lemon manually. Aku kena guna semua tenaga otot yg ada di tangan kanan utk perah. Masa tu baru aku sedar, yang aku ni lembik rupanya, selama ni rasa kuat sebab aku kak sulung yg main dengan adik2 yg obviously muda dan lemah dari aku.

Oh yaaaa, part baling best aku tertinggal, aku ada tersilap buat tau, order yang kami terima ialah Ribena, tapi aku bancuh BlackCurrent. Bengkang kan? So, En.Abu kasi air tu kat aku lah hahahaha
Dan, bila ada air lebihan, contoh terbancuh nescafe lebih, semestinya aku jugalah dapat air tu. REZEKI Alhamdulillah.

13/9/2017
8:00am-12:15pm
Gerai no.13

Tak tahu nak cerita mcm mana, hahahaha sebab hari ni boleh dikatakan hectic gila. Acewah
Dah la aku pekerja yg agak baru, lepas tu, ada En.Abu dan aku ja waktu tu. Order masuk bertimbun-timbun ya Allah.
Pagi tu, sampai ja situ, aku buka tin susu sejat dan pekat. Manually tau! By manual, i mean, guna pembuka tin yg lamaaaa tu. Kena ketuk hujung atas penebuk tu, pastu sreeet srettt (bunyi hahaha) buka keliling tin. Boleh bengkak tangan sbb ketuk lebih dri 12 tin. like i said, i thought i was physically strong but naah. Haha
Lepas tu, datang la pelanggan berduyun-duyun. Aku terus loncat ke kedudukan baru, itu Cashier. Pada masa yang sama amik order tulis kat cup dan tutup cup yang dah siap berisi air yg diorder. Multitasking kayyy.
Part gelabah aku ialah bila aku kena cari harga minuman kat menu. Disebabkan jenis air banyak gilaaa, so susah la nak cari satu satu air. So lama gak la aku layan orang kat depan tu. Part yang stress ialah bila
Marker takda ink. Aduhhh. Pastu aku ingat nk grab beg aku cepat2 dekat kaki En.Abu yang tengah sibuk kat tabletop dia. Itu pun mencabar, sbb dia mmg membancuh kat situ. So tunggu dia berganjak je aku terus grab marker aku. En.Abu pun happy bila dpt baca tulisan aku dengan jelas lepas guna marker aku. Lega sis. Then dekat jam 11 lebih macam tu, owner sampai, En.Zian. Dia sentiasa senyum, sejuk hati aku. Haha hilang sikit nervous tu. Aku patut keluar jam 12, tp tak sampai hati sbb masih ramai pelanggan, so aku keluar lewat sikit, keluar lah jam 12:15. Alhamdulillah

Comments

Popular posts from this blog

Sumpitan Glamping, Lenggong, Perak

Assalamualaykum wbt. Akhirnya, ada kekuatan yang tak dapat diabaikan untuk kemaskini blog ini haha Hari ini sis nak kongsikan pengalaman 'Camping' di tempat baru! Tempat ini baru dibuka pada tahun ini dan dinamakan sebagai  Sumpitan Glamping . Glamping ini bertempat di  Daerah Lenggong, Perak Darul Rizuan . Mungkin ada yang lupa, Lenggong ini adalah kawasan Prasejarah yang dijaga tau! Ingat tak Perak Man? Lelaki prasejarah yang dijumpai tulang belulang badannya yang disebut dalam buku teks sejarah sekolah menengah? Ya, sinilah tempat asalnya.  Kepada yang meminati permandangan perkampungan dan hutan, korang mesti akan seronok datang sini. Selain daripada adanya banyak  sungai , Lenggong juga ada banyak  Gua  tau! Gua-gua ini siap boleh di'explore'. Tetapi perlu pandai-pandai hubungi ejen-ejen tempatan lah untuk bantu bimbing kita sepanjang 'exploration' dalam gua nanti.  Air terjun ? Ada! Tetapi sis tak pergi lah, tak larat nak mendaki haha Harga penginapan di S

Poem: If I May

  Title: If I May Theme: Spiritual Reminder   If I may, I need you to tell me, That the world is temporary, And less people are wary, About the end that they will carry.   If I may, Remind me, please, Whether in hardship or ease, And no matter what I’ve seized, It’s only Him I have to please.   If I may, Give me a guarantee, For all the ambiguities, And for all the uncertainties, He’s always here, providing clarities.      If I may, Let it be known, For happiness to be owned, Live simply do not moan, And that’s the biggest don’t.   If I may, Help my thought to mend, That failure is not the end, Put trust in His hand, For I’ll be guided till the very end. - Muneera, 21st June 2018

Si Kecil Asykin

Esok, saya perlu berada di negeri jiran iaitu Perak. Kami di Hidayah Centre Foundation Wilayah Utara akan mengadakan sebuah program Ziarah Mesra Kampung Orang Asal. Saya akan ke sana menaiki Kereta Api dari Butterworth.  Saya singgah di masjid berdekatan dengan Penang Sentral. Memandangkan saya tiba 2 setengah jam lebih awal,  saya fikir baik saya berehat di dalam masjid sementara menunggu masuk waktu Asar.  Tiba-tiba, muncul seorang kanak-kanak dari tandas di sebelah kiri saya.  “Kakak nak sembahyang?,” tanya dia. “Dak, kak nak tunggu masuk waktu Asaq dulu”, jawab saya dengan senyuman. “Kamu buat apa sini?” tanya saya.  “Saya nak sembahyang”, katanya sambil menghadiahkan senyuman yang paling manis. Saya masuk ke ruangan sembahyang. Mengekorinya. Suis-suis lampu dan kipas dibuka satu persatu. Langsir dibetul-betulkan. Lagak AJK masjid. Saya pula sibuk mencari soket untuk mengecas telefon pintar saya. “Adik sorang ja ka?” tanya saya. “Ha sorang. Abang tak dak, abang dalam penjara kena t