Skip to main content

I am a part timer - Part 3

26/09/17
4:00pm - 9:30pm
Gerai no 13

Hari ni sis kerja setelah lama rasa cam tak kerja. Lupa dah sikit2 resepi certain air 🤣 tp resepi White Lady tetap melekat di otak. Sampai en.Abu cakap "Nah mun White Lady specialty awak" setiap kali masuk order.. terus pas cup kat aku.
Semalam, terbukti sistematik nya dan betapa kemasnya Bos aku,En.Zian. Dia minta aku kira duit pastu asingkan2 setiap Rm10 dalam tupperware. Aku pun buat lah, cam biasa.. mun is mun, buat dengan pantasnya tanpa berfikir -.-
Pastu En.Zian kata, "Susun bagus2 ya Mun, kalau satu depan, semua depan" Baru aku faham! Ya Ampun. Sekarang aku kena susun balik dari first helaian seringgit2 tu dan aku susun muka Agung sebagai depannya. So semuaaaa duit tu akan ada muka agung jak kat depan. Faham? Hahaha patu En.Zian ni sangat lah pembersih orangnya. En.Helmi pon. Diorang akan lap dan lap dan lap setiap kali lepas buat air. Semalam masa kemas2 gerai nak tutup. Ada lah susu pekat masih berbaki dalam tupperware kecil. Pastu Saleeza tny En.Helmi, nak letak dalam fridge ke? Dan dia jawab, "Ya, tapi cuci dulu bekas tu". Aku blur. Saleeza pon blur. Cuci? Tau apa maksud dia? Maksud dia adalah, pindahkan susu2 semua kedalam satu bekas lain, cuci bekas asal tu, then pindahkn balik susu dalam bekas asal. Sedangkan bekas lain tu sama ja mcm bekas asal. Hahaha tp the point is, walaupun kita nak simpan sesuatu yg esoknya nak pakai, kita kena simpan dengan bersih dan kemas. Lesson learnt✅
Dalam hati aku, "OCD ke diorang ni?"
Last, kutip cawan2 kat dewan makan dan cuci2 dan balikkk. Weee

27/09/17
8:00am -2:30pm
@
7:20pm -9:30pm
Gerai no 13

Pepagi lagi aku pergi buka gerai. Semalam En.Zian bg kunci gerai kat aku. So acah big boss jap. Aceyhh padahal, En.Abu juga yg buka. Hari ni pula. Aku belajar something new, which is, sebelum start niaga, check semua makana dalam fridge, seperti Nata de Coco, kacang, jangung, sagu, buah campur, laici, longan, soya etc. Sbb nk make sure everything is fine.
Then mcm biasa, masak air, gula, perah lemon, potong watermelon, buat Teh and Kopi dll. Ada kak Pijah and Kak Farhanna sekali in action. Diorg masuk kerja gak. Pagi okay lagi keadaan, bila jam 10am ke atas ja.... the game begin! Berduyun2 order. Aku di belakang in action. Saleeza jaga cashier. Sampai aku rasa cam nk lumpuh, aku tukar tempat dgn Saleeza, jaga cashier. Ini pula tak senang yg disangka, sbb kena hadap karenah orang yang macam2 ni haha

Malam. Aku sampai2 ja, dah ada En.Helmi dan Abg Man (another worker of En.Zian). Kak Ain pergi Solat. En.Zian ada sekali. Nice. Rancak ah bersembang. Bila tengah2 bersembang tu, En.Helmi perasan phone aku mcm dia punya.  So dia teringat yang dia ada cover phone lebih! And bagi kat aku yg cover phone tu! Baru kot! happy gila!!! Hahaha Alhamdulillah. En.Zian tny, "apa tu mun? ". Aku jawab. "Hadiah pekerja terbaik" hahaa nampak tak? Gedik.

Comments

Popular posts from this blog

Sumpitan Glamping, Lenggong, Perak

Assalamualaykum wbt. Akhirnya, ada kekuatan yang tak dapat diabaikan untuk kemaskini blog ini haha Hari ini sis nak kongsikan pengalaman 'Camping' di tempat baru! Tempat ini baru dibuka pada tahun ini dan dinamakan sebagai  Sumpitan Glamping . Glamping ini bertempat di  Daerah Lenggong, Perak Darul Rizuan . Mungkin ada yang lupa, Lenggong ini adalah kawasan Prasejarah yang dijaga tau! Ingat tak Perak Man? Lelaki prasejarah yang dijumpai tulang belulang badannya yang disebut dalam buku teks sejarah sekolah menengah? Ya, sinilah tempat asalnya.  Kepada yang meminati permandangan perkampungan dan hutan, korang mesti akan seronok datang sini. Selain daripada adanya banyak  sungai , Lenggong juga ada banyak  Gua  tau! Gua-gua ini siap boleh di'explore'. Tetapi perlu pandai-pandai hubungi ejen-ejen tempatan lah untuk bantu bimbing kita sepanjang 'exploration' dalam gua nanti.  Air terjun ? Ada! Tetapi sis tak pergi lah, tak larat nak mendaki haha Harga penginapan di S

Poem: If I May

  Title: If I May Theme: Spiritual Reminder   If I may, I need you to tell me, That the world is temporary, And less people are wary, About the end that they will carry.   If I may, Remind me, please, Whether in hardship or ease, And no matter what I’ve seized, It’s only Him I have to please.   If I may, Give me a guarantee, For all the ambiguities, And for all the uncertainties, He’s always here, providing clarities.      If I may, Let it be known, For happiness to be owned, Live simply do not moan, And that’s the biggest don’t.   If I may, Help my thought to mend, That failure is not the end, Put trust in His hand, For I’ll be guided till the very end. - Muneera, 21st June 2018

Si Kecil Asykin

Esok, saya perlu berada di negeri jiran iaitu Perak. Kami di Hidayah Centre Foundation Wilayah Utara akan mengadakan sebuah program Ziarah Mesra Kampung Orang Asal. Saya akan ke sana menaiki Kereta Api dari Butterworth.  Saya singgah di masjid berdekatan dengan Penang Sentral. Memandangkan saya tiba 2 setengah jam lebih awal,  saya fikir baik saya berehat di dalam masjid sementara menunggu masuk waktu Asar.  Tiba-tiba, muncul seorang kanak-kanak dari tandas di sebelah kiri saya.  “Kakak nak sembahyang?,” tanya dia. “Dak, kak nak tunggu masuk waktu Asaq dulu”, jawab saya dengan senyuman. “Kamu buat apa sini?” tanya saya.  “Saya nak sembahyang”, katanya sambil menghadiahkan senyuman yang paling manis. Saya masuk ke ruangan sembahyang. Mengekorinya. Suis-suis lampu dan kipas dibuka satu persatu. Langsir dibetul-betulkan. Lagak AJK masjid. Saya pula sibuk mencari soket untuk mengecas telefon pintar saya. “Adik sorang ja ka?” tanya saya. “Ha sorang. Abang tak dak, abang dalam penjara kena t