Skip to main content

Layankan sahaja kesedihan

Assalamualaykum wbt.

Aku tak tahu sejak dulu aku macam ini atau sejak kebelakangan ini baru aku jadi macam ini, aku tolak ja semua ke dalam tekak, aku telan semuanya. Aku cakap pada diri sendiri, “Tak apa Mun, hang kan kuat, tak perlu menangis” ,”You can do this Mun, apalah sangat nak dibandingkan dengan orang lain, ujian hang sikit sahaja pun”. Aku tahu menangis bukan lah tanda kita lemah, tetapi aku rasa "pathetic" kalau aku menangis. Pada masa yang sama, aku rasakan seperti tidak ada apa-apa yang akan berubah pun kalau aku menangis.

Sampailah hari ini,selepas Qiam bersama-sama dengan sahabat-sahabat seperjuangan, aku dihantar pulang ke kolej oleh Kak N. Di dalam kereta, aku cuba bersembang dengan Kak N tentang masalah aku yang aku kira agak memenatkan fizikal dan mental. Katanya, dia seorang yang akan melayan rasa sedih itu. Katanya juga, kalau dinafikan rasa sedih itu, ia akan terpendam dan berkumpul dan berkumpul sampailah suatu waktu nanti perkara kecil pun boleh menyebabkan letupan yang akan mengambil masa yang lebih lama untuk "heal". Macam "Mental breakdown" lah terma mudahnya. Ish, bayangkan itu sahaja sudah menggerunkan. Aku sudah pernah menjadi saksi kepada orang-orang yang melalui fasa mental breakdown, perghhhh memang sakit dan susah nak get back on track.
Tak nak aku, daripada letak “journey dakwah dan tarbiyah” aku on stake dan risk, baik aku layan sahaja kesedihan ini. Aku tak mahu proses DnT aku menjadi perlahan gara-gara menafikan kesedihan dan kepayahan yang dirasa yang pada awalnya masalah kecil sahaja.

Aku ada tulis sesuatu hari itu, semasa aku menangis sebab marahkan diri sendiri sebab menangis dan kecewa dengan diri sendiri atas sebab-sebab tertentu. Ya lah, rasa diri sendiri pathetic kan.

Ya Allah, you are the only one I have right now. You know I’m not the type that spills things to my parents. Usually I do that to my sisters and friends, but regarding this one matter, I have no one but you Allah that understands me. Please. Just so you know, there are so many things coiled up in my mind. Everything needs to be done in a short period of time. And I’m feeling so bad for not being able to become a good leader. Forgive me O Allah, for my sins of not leading my fellow members properly. I am nothing. I know I might have the spirits/enthusiasm a bit extra than the others, but I can’t do much. I am sorry for not being able to become a good example to the youngsters. I am just sorry for everything. I am starting to think that I am a useless person who only knows to do job and doesn’t progress. I am sorry for making less effort in this matter. Probably that’s the reason for me to deserve this. I don’t know whether I am just tired and need a rest or I am losing myself and hope on the surrounding.

Alhamdulillah, aku gagahkan diri pergi Qiamullail. Seperti biasa, malam itu ada pengisian tentang Isra' Mikraj. Jujur aku cakap, walaupun pengisiannya adalah isi-isi yang biasa aku dengar, tetapi semalam terasa sangat tenang. Masalah-masalah dan kerja-kerja yang banyak itu seolah-olah Allah mudahkan. Berkat majlis ilmu. Tambahan, Muwajjih juga bersemangat semalam dalam menyampaikan mesej. Poin paling penting yang aku dapat semalam dan memang sentiasa memberi kesan kepada aku adalah "mengadu kepada Allah" seperti mana Rasulullah saw mengadu pada Allah. Jangan putus asa dengan Allah swt.

Rasulullah juga pernah melalui fasa "emotionally down". Ingat tak ketika isteri tercinta nabi, Khadijah meninggal dunia dan diikuti Bapa Saudara Nabi, Abu Talib pada tahun yang sama? Allahu
Tetapi, Allah pujuk Nabi dengan mengangkatnya ke Sidratul Muntaha (termasuk keseluruhan perjalanan dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa dan ke Langit ketujuh) dan diberi nya perintah untuk solat. Nah, sebab itu lah istimewanya solat. Praying is the remedy from Allah to us. Kita solat kepada Allah, kita mengadu pada nya dan berharap kepada nya. Allah Maha Mendengar. 

InsyaaAllah, kesimpulannya, kalau sedih, tak apa kalau nak menangis. Layankan sahaja kesedihan itu dan diikuti dengan solat (mengadu kepada Allah). Emo lah sampai puas hati. Biar sampai lega. Jangan tahan-tahan. Pastikan kita kembali segar dengan niat baru dan semangat baru. 💪 Lama-lama sedih buat apa kan? haha Nanti tertinggal kereta api perjuangan.

Wallahualam.

Comments

Popular posts from this blog

Sumpitan Glamping, Lenggong, Perak

Assalamualaykum wbt. Akhirnya, ada kekuatan yang tak dapat diabaikan untuk kemaskini blog ini haha Hari ini sis nak kongsikan pengalaman 'Camping' di tempat baru! Tempat ini baru dibuka pada tahun ini dan dinamakan sebagai  Sumpitan Glamping . Glamping ini bertempat di  Daerah Lenggong, Perak Darul Rizuan . Mungkin ada yang lupa, Lenggong ini adalah kawasan Prasejarah yang dijaga tau! Ingat tak Perak Man? Lelaki prasejarah yang dijumpai tulang belulang badannya yang disebut dalam buku teks sejarah sekolah menengah? Ya, sinilah tempat asalnya.  Kepada yang meminati permandangan perkampungan dan hutan, korang mesti akan seronok datang sini. Selain daripada adanya banyak  sungai , Lenggong juga ada banyak  Gua  tau! Gua-gua ini siap boleh di'explore'. Tetapi perlu pandai-pandai hubungi ejen-ejen tempatan lah untuk bantu bimbing kita sepanjang 'exploration' dalam gua nanti.  Air terjun ? Ada! Tetapi sis tak pergi lah, tak larat nak mendaki haha Harga penginapan di S

Poem: If I May

  Title: If I May Theme: Spiritual Reminder   If I may, I need you to tell me, That the world is temporary, And less people are wary, About the end that they will carry.   If I may, Remind me, please, Whether in hardship or ease, And no matter what I’ve seized, It’s only Him I have to please.   If I may, Give me a guarantee, For all the ambiguities, And for all the uncertainties, He’s always here, providing clarities.      If I may, Let it be known, For happiness to be owned, Live simply do not moan, And that’s the biggest don’t.   If I may, Help my thought to mend, That failure is not the end, Put trust in His hand, For I’ll be guided till the very end. - Muneera, 21st June 2018

Si Kecil Asykin

Esok, saya perlu berada di negeri jiran iaitu Perak. Kami di Hidayah Centre Foundation Wilayah Utara akan mengadakan sebuah program Ziarah Mesra Kampung Orang Asal. Saya akan ke sana menaiki Kereta Api dari Butterworth.  Saya singgah di masjid berdekatan dengan Penang Sentral. Memandangkan saya tiba 2 setengah jam lebih awal,  saya fikir baik saya berehat di dalam masjid sementara menunggu masuk waktu Asar.  Tiba-tiba, muncul seorang kanak-kanak dari tandas di sebelah kiri saya.  “Kakak nak sembahyang?,” tanya dia. “Dak, kak nak tunggu masuk waktu Asaq dulu”, jawab saya dengan senyuman. “Kamu buat apa sini?” tanya saya.  “Saya nak sembahyang”, katanya sambil menghadiahkan senyuman yang paling manis. Saya masuk ke ruangan sembahyang. Mengekorinya. Suis-suis lampu dan kipas dibuka satu persatu. Langsir dibetul-betulkan. Lagak AJK masjid. Saya pula sibuk mencari soket untuk mengecas telefon pintar saya. “Adik sorang ja ka?” tanya saya. “Ha sorang. Abang tak dak, abang dalam penjara kena t